hannihanni

Alla inlägg under december 2009

Av Hanne Trägårdh - 6 december 2009 17:27

tänker ofta på mina otroligt fina vänner hemma i sverige och hur mycket ni betyder för mig. ni e alla galna på var sitt sätt och ni alla har ett väldigt stort hjärta. jag e även väldigt glad över alla otroligt fina vänner som jag har utanför sveriges gränser som jag  har lärt känna i annecy,frankrike, florens och paris och självklart i sverige. det e verkligen en trygghet att veta att man har så många fina människor sm älskar en och stöttar en vad man än gör. de bryr sig inte om man e dålig på nåt eller glömmer lämna tillbaks en tröja(en av mina lätt sämsta sidor..att lämna tillbaka saker som jag har lånat)de bryr sig inte om man inte e bäst i klassen. ingen prestationskrav direkt här inte. de bryr sig bara om vem man e som person. och det stärker mig verkligen, det har speciellt hjälpt mig denna terminen som har varit väldigt ensam så att säga. det blev tvärtemot vad jag hade trott. åkte tillbaks hit i sept o trodde att det skulle bli den mest fantastiska termin nånsin och sen blir det typ tvärtom.det e lustigt hur det kan bli. me vänner som man trodde va ens vänner, nya fina vänner, vänner som man känner att man verkligen lita på och som inte försvinner så lätt. pojke som man trodde att man va intresserad av o som man insåg efter bara nåra veckor att det va man inte och vice versa.


det e därför jag e otroligt tacksam för alla fina vänner jag har, vare sig de bor i sverige eller på island eller i hong kong eller i usa eller var dem än kommer från. och ja framförallt min helt underbara familj som jag ALDRIG skulle klara mig utan.deras kärlek till en som e så stark att man inte kan beskriva den me ord. och självklart andra vänner som jag anser vara min andra familj.


och så har ja allid PARIS=) paris som e så fint och vackert och rent. nja..rent o rent, inte lika rent som sverige såklart=)det e nog omöjligt...


kramar!

Av Hanne Trägårdh - 6 december 2009 14:00

harprecis kommit tillbaks från min söndagsrutin vilket innebär att jag har varit på marknaden vid bastille. älskar att åka dit. det vimlar av folk. man hör röster som ständigt lverröstar varandra. araber naturligtsvs=) jalla, jalla!!! un kilo pour en euro. un euro! viens viens!!! (kom kom!)och så ger dem ibland en komplimanger, bella bella...så kul det e. inte för att de e så speciellt vackra eller snygga =) men kul e det iaf. och det e såååå biligt där, helt otroligt billigt. i princip alla grönsaker kostar mellan 1-1,50 euro /kg. förstår ni hur mkt man köpa där utan att ruinera sig? förstår ni nu varför jag går dit varje söndag? och så köper jag ibland en bukett rosor för 2-3 euro. och vackra som tusan e dem oxo. idag köpte jag välrdens finaste bukett rosor. mkt görnt och så med 4 5 stycken rosa/rösa stooora rosor som e gula nertill. ååååh så fina dem e. blir glad så fort jag ser på dem. och så fantiserar jag om att jag har fått dem från min pvän(som inte existerar men i min hjärna existerar han..ibalnd iaf, när jag e på gott humör och full av optismism så existerar han haha... sen när jag e på dåligt humör och bara vill skrika o kasta saker runt omkring mig och svära åt vad det än e, det franska folket elller elektroniska saker, or whatever så e jag inte lika optimistisk haha så då existerar han inte) men hur som helst så, tillbaks till de vackra blommorna(kan blommor någonsin vara fula eg? tror inte det) men de e väldigt fina iaf. 


Igår när jag va ute på min promenad och tog en fika i marais så stannade jag hos en butik som säljer tidningar och utanför så säljer dem alltid vykort som har bilder på det gamla paris. oftast e de svartvita. och så har de ibland vykort med kända o okända citat. de e oftast franska citat, från nån känd författare men det kan oxo vara citat från kinisisk filospf eller typ oscar wilde lr nån sån stor person. och de brukar vara ganska lustiga, väldigt smarta o klipska. saker som man inte alltid tänker på. så jag köpte ett kort där det stod, "soyez réaliste, demandez l´impossible" Ernesto Che Guevara 1928-1967 =begär det omöjliga. inte för att jag e ett stort fan av che guevara men det stämmer ju. alla ni som e lika stort fan av how i met your mother vet att barney e precis sån.  eller som han säger, impossimpible (impossible and possible in one word). det ska jag numera gå efter.  

jag köpte även ett till foto med 3 nunnor tror jag att det e, som kommer cyklandes  på en bro mellan 2 öar och va som e lustigt e att  de har vita hattar på sig. inte vanliga små hattar utan dessa har en lustig form, typ rektangulära men vikta som origami. och så cyklar dem i ett led. med sina svarta kåpor som e så stora att de nästan går in i hjulen. det ser väldigt lustigt ut.  så fort jag har en ny kamera så ska jag ta ett kort på det och lägga ut det på bloggen så att ni kan se va jag menar. ni kommer säkerligen skratta lika mkt som jag gjorde.


nu lyssnar jag på john mayer. har inte lyssnat på honom förrut men jag tänkte denna gången att ja skulle ge det ett försök och guuud va mysig hans musik e. rekemmenderar honom verkligen. det epå spotify så det e ju många olika album men just nu e det låten "who says" väldigt mysig får jag säga. perfekt höst söndags-när-det-regnar-och-blåser-utomhus musik. han va förrut tillsammans me jennifer aniston., men jag har för mig att det tog slut för ett tags en. synd, fast eg så passade dem inte så bra tilsammans tycker jag. han e alldeles för playermusiker aktig för henne. men å andra sidan så har hon varit tillsammans med en massa olika typer så det e svårt att säga vad hennes typ e eg...


men tillbaks till john mayer, nu e det låten "perfectly lonely" som spelas och den e ännu bättre än den förra faktist. så ni som e som jag och älskar att mysa för fullt o älskar mysig musik men som inte e deppig så e john mayer ett bra val. ja även jack johnson. även bo kaspers orkester om man vill lyssna på svenska låtar.


nä nu ska jag mysa vidare. nick kommer snart hem från jubbet så jag ska nog laga lunch till honom.


ā bientot!


Av Hanne Trägårdh - 5 december 2009 18:54

lyssnar just nu på all i want for christmas is you med mariah carey. helt jäkla underbar e den låten!!!!banne mig en av de bästa jullåtarna som finns!!! o sån energi den ger en...yeah!!! man får en sån positiv energi av den o ja vill bara skutta runt o dans ao hoppa runt me mina goa o underbara vänner...och dricka glögg o äta pepparkakor o sånt julmys.


och det kommer snart!!!! bara 2 veckor kvar. kan knappt fatta det...om 2 v så kommer ja vara hemma hos min älskade o underbara familj och se mina mega söta hundar oo mina otrolgit söta vänner o mormor=) jai trop hate!!! i cant waaaaaait! men å andra sidan ska ja verklugen njuuuuuta av de här 2 kommande veckorna me nick och försöka ta in varje intryck ja får av paris....


gud va jag älskar julen. det e lätt den mysigaste tiden under hela året....


lovelove


h

Av Hanne Trägårdh - 5 december 2009 18:19

har nu kommit hem efter att ha gått omkring i mysiga etienne marcel området där det finns en miljon mysiga kaféer o restos(restautanger). varje lördag så brukar ja gå ut o springa( mitt sätt att disconnecta från världen och rensa alla tankar mina. o sen brukar ja chilla lite i min soffa, titta lite på min favvis serie how i met your mother och och sen storstäda min otrolgit fina men väldigt liten lght...och sen chilla lite mer och sn vid 3-4 tiden så går jag ut o ar en promenad och tar en fika nånstans på ett mysigt kafé..och sen går jag hem o chillar lite mer haha...pas mal...inte helt fel...


lyssnar just nu på carla bruni på spotify. väldigt mysig musik. hon sjunger både på franska och på engelska. skön o mysig musik.


det har varit en helt otroligt skön dag idag. efter att ja hade städat klart så kom min ängel nick hit me sin stooora resväska(han ska nämligen bo hos mig i 10 dar tills han åker hem till hong kong(stooort buhu, kommer gråta som en ....jadu, vill inte ens tänka på det för då börjar ja bara gråta..).han, nick en av mina bästa vänner här i paris kommer nämligen inte tillbaks till paris förräns i maj....jaja den dagen den sorgen. tills dess ska jag bara njuta för FULLT av tiden tillsammans me honom. han sa till sin chef att han va tvungen att åka hem tidigare av familjeskäl(bullshit haha) men eg ville han bara kunna tillbringa sina sista dar tillsammans me mig. så sött av honom.


bisous!!


Av Hanne Trägårdh - 4 december 2009 22:56

vilken vecka det har varit. har jobbat non-stop med mitt projekt som skulle vara klart idag. har gått o lagt mig mellan 2-4 på natten varje dag de senaste 2 veckorna....ooh la la säger jag bara. hade som sagt min pre jury nr 2 imorse(den första va den 2e nov) och det gick helt okej. de gillade mina produkter men de ville att ja skulle göra mer research på underkläder(har erotisme som ämne) och jag har baserat mina volumer på väskorna på kvinnans kropp med fokus på brösten med dess bh och dess band(kan bara de franska termerna...lol)om ni vill lära er lite franska på vägen så here we go...il me faut faire de recherche sur le lingerie et des pin-ups...vilken överraskning...or not. det har jag vetat om hela tiden, tell me something i dont know.  men fransmän(och fransyskor) e lite lustiga. speciellt e som befinner sig i modevärlden och då pratar jag om min lärare i stylism. aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarg. elle m´enerve trop!!! elle nest jamais contente! hon blir visst aldrig nöjd.det första hon säger när ja precis har satt upp min panneau(board), oooh cest pas propre....(det ser intre rent ut)säger hon suckandes.... och så ger hon en en sån min som bara fransyskor kan lyckas med....jeje, F*ck her säger jag bara. den såg visst rent ut. de e lustiga. de säger en sak men sen sekunden efter så ändrar de sig, iaf min lärare....jeje, resten av juryn tryckte om mina produkter iaf....men det e lätt att bli frustrerad på dem. speciellt när man knappt har sovit eller ätit nåt på 2 v så man va ju gaaaanska så svag imorse ska jag säga er...men det e iaf ÖVER!!!!! och nu e det bara 2 v kvar till jullovet o tills jag åker hem till UNDERBARA sverige!!!!ska bli så jääääkla skönt att komma hem. slippa sura fransyskor och deras besservisser het och deras kompromisslösa attityd och deras working policy...de e för f*n nästan värre än asiater. de bara jobbar o jobbar heeela tiden. och det värsta e att det e en stooooor synd att INTE arbeta super hårt. även efter skolan. för efter skolan så måste jag nämligen skaffa mig en internship nånstans i världen under 6 mån. det kan vara här i paris eller i sverige eller var som helst. men de sa att man kunde göra 3 mån oxo och då skulle man börja i sept nästa år och sluta i dec men DET skulle va en stor synd enligt fransmännen och enligt min lärare och enligt henne så kommer det stå på vårt diplom om vi har gjort 3 lr 6 månaders praktik VILKET innebär att det inte kommer bli nåt direkt sommarlov för mig....kuuuuuul. eller det beror på var ja hittar en praktikplats nånstans såklart, om jag hittar en i helsingborg t ex så kan jag jag ju mysa på vårt sommarställe som ligger 10 min söder om hbg...men om jag får en praktikplats här i paris så....pas de vacances pour moi...


har haft en undert skön kväll hittills. den skönaste på väldigt länge iom att juryn e över och vi inte har nåra läxor till helgen för första gången sen vi började skolan i sept...sååååååå skönt. har skypat me underbara vänner, har fb chattat me underbara paris människor, har ätit, drickit mitt dagliga kaffe me chokladbit till(muuuuummmms) och tagit en låååååång varm dusch och nu lyssnar jag på keren ann. en fransyska som sjunger väldigt fint. ibland på franska och ibland på engelska. henne rekomenderar jag till er som tycker om lugn musik men som inte e deppmusik.


idag under lektiontid så gick jag in på EH:s hemsida(espr.house)...guuud vad jag längtade hem då. när jag såg deras kaffe och deras bakverk etc så va jag redan i mina tankar på EH sittandes i en soffa me en stor cappuccino och en äppel/kanelmuffins om sidan om...muuuummmms. mitt absoluta favoritkafé=)underbart gott kaffe gör dem och deras bakverk!! ooh la la!!!! jaime vraiment ses cupcales et ses scones...muuuuums!sakanr EH varje gång jag e utomlands. man kan ju tro att fransmän vet hur man gör gott kaffe men det e FEL! de använder endast extremt tunn mjölk och svagt kaffe vilket innebär att skummet inte blir särskilt fylligt (det e ju trots allt skummet som e det godaste!)och kaffet e väldigt svagt. nä italienarna e def de bästa på att göra gott kaffe! they sure know how to make good coffee=) guuuud va jag saknar italiens underbara kaffe och deras underbart goda mat(och billiga för den delen....här i paris får man väldigt få ggr valuta för sina pengar när det kommer till maten o kaffet, man kan oftast göra mkt bättre o godare själv..men det e omöjligt att göra göra kaffe lr mat bättre än italienarna...


au revoir pour l´instant!

bisbis(pusspuss)


hanne


Ovido - Quiz & Flashcards