hannihanni

Alla inlägg under januari 2010

Av Hanne Trägårdh - 24 januari 2010 14:58

har haft en ganska annorlunda helg men kul sådan=) det började med att vi fick långhelg, göööttt. vi fick både ledigt i fredags och imorn...pas mal=) så jag firade det med att köpa ett par nya stövlar i fredags på Lafayette och sen hälsade jag på min "storebror" sharon som jobbar i närheten av lafayette. och sen senare på kvällen blev det ju som sagt drink på det lustiga stället som jag beröttade om tidigare. igår på förmiddan bar det av till porte de versailles där den årliga modemässan who´s next, premiere class äger rum. gick dit me en klasskamrat. gud såna fina sakerr de hade....både kläder och accessoarer.                 är dem inte vackra?man hade lust att ändra livstil helt o hållet och bara äta en croissant om dan för att bli lika smal och chic som alla snygga italienskor, spanjorskor och fransyskor som man såg där...

stort var det oxo. vid porte de versailles finns det många hallar och denna modemässan var i en av de här hallarna. vi , jag och sandra, gick nog omkring i 3 timmar utan att ha sett allt....väldigt fina grejer!


sen blev det powernap chez moi och lite chillaxing och sen bar det av det till 8e arr där en av mina klasskamrater hade sin födelsefest. de är så snälla och söta. visst det är ju frustrerande att inte riktigt kunna prata med dem som jag vill, för de finns så många uttryck och ord som jag inte känner till och sen när man väl försöker hänga me i deras konversationer så finns det alltid nåt ord som man inte känner till och då blir man lost igen=) men cest la vie. de är iaf väldigt söta och snälla och de verkar inte bry sig om att ja inte kan franska flytande...men jag har bestämt mig för att jag ska banne mig lära mig fler uttryck och franska ord! annars komer jag aldrig konna lära mig det flytande...               tjejen som sitter predvid Nelly är portugisiska och otroligt söt. lite så lustig av sig=) och den andra tjejen, Sophie, är också väldigt söt.völdigt fransk av sig men på ett positivt sätt=) i min klass där nästan alla är fransmän/fransyskor kommer kanske hälften av dem från Paris men ingen av dem har nån arrogant attityd utan dem e alla väldigt söta och otroligt gulliga faktiskt. varjed gång det är någon i klassen som fyller år så antingen bakar Nelly en kaka av nåt slag och tar med den till lektionen eller så har vi fest hemma hos Edita(där även denna festen var) och den 15e-19e feb ska vi på klassresa till ett litet samhälle som heter Cholet som ligger nord ost om Bordeaux. själva stället i sig sägs vara inte särskilt speciellt i sig men de har en skofabrik där som är typ den finaste i Frankrike som vi ska besöka. vi ska även besöka ett museum och göra en massa andra grejer(förstod inte allt som min lärare sade eftersom det är trots allt på franska=) men kul kommer det bli vilket fall som helst. detta är faktiskt den sötaste klassen jag har haft enda sen i mellanstadiet=) de andra klasserna jag var i under första och andra året var inte alls lika bra. jo under det första året så fick jag i en internationell klass så det va ju annorlunda eftersom jag kunde faktiskt kommunicera med alla haha men klassen under andra året var inet speciellt bra. trivdes inte särskilt bra där. så denna klassen e helt underbar. det finns ingen konkurrens i klassen, ingen tävlan om att vara bäst utan alla hjälper alla ist.och fransyskorna hjälper kinesiskorna att förstå om det är nåt som dem inte har förstått vad läraren har sagt. nu förstår ni kanske att de är verkligen söta väldigt hjälpsamma. och om det är något ord som jag inte förstår så finna det några som kan helt okej engelska som kan det ordet på eng. gud vad jag tycker om dem!


ikväll ska jag käka middag me en svensk kille från gbg. skulle eg ha käkat middag med honom igår men han kände att han var tvungen att bli klart med sitt arbete(han går på univeristet här)så vi bytte dag till idag istället, så jag ska träffa honom vid hans lägenhet (han bor vid pont neuf) där det finns många restauaranger. ska bli kul och se honom. känner om inte särskilt väl, har bara träffat honom en gång, i höstas då via en tjej från göteborg kom och hälsade på som jobbade här i paris förra året...ja så det ska iaf bli kul. kul att träffa lite annat folk än sina klasskamrater=)


ā bientot!


h


Av Hanne Trägårdh - 23 januari 2010 02:42

        har haft en jäkligt skön vecka hittills..har haft nåt som heter discovery week vilket innebär att alla vära lärare rättar våra projekt och då har vi allså ett annorlunda schema. vanligtsvis går vi alltid mellan 2-7 på dagarna (iaf min klass, andra inriktningar har lektioner mellan 8-13..) men denna veckan så har min klass knappt haft nåra lektioner vilket har varit gaaaanska så gött kan man säga. har varit ledig idag och i tisdags och kommer även vara ledig på måndag, så långhelg kommer lastat, thank you! firades me att gå till en ....ehm..ganska så annorlunda bar me nåra klasskamrater. ist för att bli serverade me drinkar som vanligtsvis finns i glas så serverade dem drinkarna i vällingflaskor...och de hade dekorerat stället me tacknade serier och de hade döpt alla drinkar efter tacknade figurer. jag tog en baloo=)= cocktail gjord av exotiska frukter. det fanns hur många som helst, typ nemo, alladin, simba...alla möjliga..det va ganska lustigt faktiskt. och som beställning så skulle man då rita på en litan tavla den tacknade figuren som man hade valt som drink. så i mitt fall så skulle jag rita baloo, gick inte alltför bra ska jag säga er=) hur ser baloo ut liksom?  imorn ska jag käka middag me en kille som kommer från göteborg som jag har träffat här i paris i höstas. ska bli kul=) och sen ska jag kanska gå ut o dansa me en fransman, får se hur det blir. och just det, imorn förmiddag ska jag o de tjejerna som jag va o tog drinken me, vi ska till en stor hutställningshall och se en årlig utställning som heter premier vision. de visar allt från kläder till konstiga smycken. vi fick biljetterna från skolan. det ska  bli intressant. förra gången ja var där vilket va för 2 år sen8alltså mitt första år här) så jobbade jag för dem istället som en s.k påkläderska. företag som har modeshower vill ofta ha extra hjälp me att klä deras modeller så då sätter dem upp en lista på esmod där man kan skriva upp sitt namn och sitt tfon nr och så jobbar man för dem i ant nåra timmar lr nåra dagar beroende på hur länge showen varar. men denna gången ska jag alltså gå som gäst=) vilket ska bli gött=)



nu ska jag gå o lägga mig, klockan e eg alldeles för mycket me tanke på att ja måste gå upp kl 9 vilket e eg ALLDELES för tidigt för mig. men men, sometimes u gotta do what u gotta do=)


peace out hombres!


h

Av Hanne Trägårdh - 23 januari 2010 01:57

            i miss youu nick if you ever read this=) nick moved back to china unfortunately last xmas but anthonys thank god still in paris=) you guys are my supermen forever.  love h

Av Hanne Trägårdh - 23 januari 2010 01:50

          min sötaste anna va på besök förra veckan och det va helt enkelt helt fantastiskt=)det blev mycke mys ala max, långa promenader genom olika arrondissement, urgod mat, mycke baguetter=), mycket flams o trams och mycke fniss och mycke snack om allt o inget. och även drinkar i olika arrondissement och fest hemma hos en av hennes franska kompisar som hon lärde känna från montreal tiden(hon va dör i höstas). så me andra ord så va det en extremt lyckad vistelse=) det va väldigt mysigt att ha henne här=) sakanr henne redan=)tu me manque trop bellissima!

Av Hanne Trägårdh - 6 januari 2010 19:07

ja nu e man då tillbaks i sin otroligt stora o rymliga ....eeeeh noooot, styudio i paris(kom i söndags kväll). det tog emot att lämna sin fina familj o världens sötaste hundar o vänner och fortuna(sommarstället) där vi firade jul och det tog emot att komma hit, har haft en del ångest o prestationsångest(så allt e som vanligt då me andra ord haha) me tanke på att detta  e den sista terminen och att det e nu det gäller, men nu känns det bättre. i måndags morgon så hade vi en s. k lektion på en skolan som vi precis har startat ett samarbete med. de gör skinnväskor( de e jäkligt duktiga på det oxo!) och vi har då fått välja varsin design som vi själva har ritat och köpt matrial till och de ska då tillverka väskan=) den ska va klar till---eeeh tror det e till vår sista jury som i början av maj(lr om det e till showrummet i juni...)

men hur som helst så e det MYCKE spännande att få vara me om detta! så så vitt ja har förstått så ska vi gå dit 2 ggr i veckan o checka läget o se hur det går och sen (iaf va ja hoppas på, det e osäkert om jag har förstått allt lr inte, det förekommer nämligen väldigt ofta att ja missförstår saker o ting haha)så kommer de göra grovjobbet. det skulle isåfall va grymme skönt, men man vet aldrig me fransmän...


har upptäckt att typ all min franska har för tillfället gått i ide....va hemma i la suéde under lovet o pratade enbart svenska och nu när ja måste prata franska helt plötsligt så kan ja knappt få fram ett ljud. sjukt jobbigt ska jag säga er.förstår typ allt de säger men sen när ja ska säga nånting, det kan va nåt vanligt, typ som, "ja , det tyget e helt fel, föredrar det tyget eller den formen eller de vecken...(alltså vanligt för mig då haha som går på en modeskola)så kan ja få fram....ja jag tycker...eeeeeeeh....det vara fel...jeje, de får ha tålamod me mig att min franska e lite rostig haha...det blir nog bättre efter nåra veckor i la fraaaaance....


gick till marché saint pičrre(ett ställe i montmartre där många tyaffärer finns och liknande tillbehör) efter skolan och när ja va klar och gick hem så va ja bara tvungen att ta en massa fina foton på byggnaderna o på sacre coeur osv...


nä nu ska ja nog laga lite mat hade jag tänkt mig....


ciao på er alla!

Ovido - Quiz & Flashcards