hannihanni

Alla inlägg under oktober 2010

Av Hanne Trägårdh - 17 oktober 2010 16:41

har min första lediga dag på länge och det känns helt underbart ska jag säga er=) började dagen med att gå ut och springa i en timmevilket var helt fantastiskt skönt eftersom jag inte har huunnit (okej snarare varit för lat..well well)med det i veckan. sen dess har jag tillbringat hela dan i min fina mjukis outfit. känner mig väldigt fin i den. sen tittade jag lite på friends säsong 6(e helt hooked once again!) sen tog jag liten tur till madeleinekyrkan som ligger ca 10 in härifrån. har faktiskt aldrig varit inne i kyrkan. har gått förbi den en miljon ggr men aldrig gått in men denna gången tänkte jag att jag banne mig skulle gå in så då gjorde jag det(låter som om jag skulle klättra upp för himalaya eller nåt=))och den är så mäktig och fin. väldigt vacker men på ett nedtonat sett. kan varmt rekommendera det.


nu chillar jag lite mer chez moi, fortf i min mysdress=) och lyssnar på frank sinatra/tittar på vänner och ritar lite samtidigt. vad jag ritar är en hemlighet =) 


ikväll ska jag träffa min undera vänner, en australienska vid namn Lily och så ska jag ta med mmig mina vänner som är här på besök, Kate och thomas. vi ska till L´as de falafel som ligger på rue de rosiers som ligger i Marais. de gör Paris godaste falafel där=)


imorn ska jag till skolan och fixa lite med papper för mitt internship och så ska jag träffa min svenska kompis Joanna som går 3e året och som valde samma som mig, accessoarer=) har inte kunnat se henne på länge pga att hon har varit sjuk och varit tvungen att kurera sig lite men så imorgon så ska vi träffas lite. det ska bli kul!förhopningsvis ska jag träffa kate och thomas under kvällen.


lovelove!

er hanne



Av Hanne Trägårdh - 14 oktober 2010 21:51

gud vad jag ser framemot imorn! ska nämligen få återse min kära ex roomate kate whitlock och hennes pojkvön!det är en amerikanska som jag bodde tillsammans med nör jag pluggade mode i Florens våren 2006 vilket innebär att det är mer än 4 år sen som jag såg henne senast! yaaaaaay säger jag bara! kan faktiskt inte riktigt fatta att vi ska ses imorn redan...


De ska vara här i 2 hela veckor=) gött.


förutom det så har veckan varit trés bien. började min 2a praktikplats i tisdags och det känns skönt att vara back on track igen och att vara till någon nytta=)ägarinnan är väldigt gullig av sig (viatnamesiska) och den andra praktikanten, en fransyska som hjälper henne med hennes blogg) är också väldigt schysst. kommer väldigt bra överens med dem båda. det är en liten studio men det gör inget, faktiskt bara mysigt att det bara är vi 3. och det ligger precis vid min favoritgata, rue montergeuil, där det finns väldigt många caféer/restauranger och liknande. har suttit ute i solen varje dag vid lunchtid sippandes på en cappuccino,i love that feeling!!!!!  visst det har blivit betydligt kallare de senaste dagarna men det gör inget för det har varit soligt och så länge det är soligt så bryr jag mig inte om det är kallt eller varmt.(det är trots allt höst, det ska inte vara sommarvarmt då).


ska titta på en till omgång vänner, säsong 5=)


lovelove,

h


Av Hanne Trägårdh - 11 oktober 2010 16:09

sitter nu på mitt favoritkafé, le pain quotidien och gör lite research. detta är min siata dag of freedom so to speak eftersom jag börjar mitt internship imorn. det är soligt, lite kyligt men ca va. klassisk musik spelas i bakgrunden. lugn stämning, sitter vid ett fönster som blickar ut mot torget, place du marché st Honoré. det är helt okej med människor på uteserveringen, inomhus e det däremot lite färre folk men med tanke på det fina vädret så kan man ju förstå varför. dok tyckte jag att det va lite väl kyligt för att sitta utomhus, därav sittandet vid fönstret inomhus=)


Jag tittar ut mot uteserveringen och det finns alltid människor på detta torget so klär sig chict eller coolt. män som kvinnor. idag är det en kille in his late 20s som sitter på uteserveringen(dock med en kvinna som sällskap=( ), kan inte se kvinnan om jag inte lutar mig framåt men det skulle verka lite väl too much så därför gör jag inte det, men det är ändå killen som jag äör mer intresserad av att titta på så att jag inte kan se kvinnan gör mig inget. då kan istälet fantisera om att han har en man som sällskap istället. Han har kort brunt hår, e lite orakad, har en svart skinnjacka på sig, ett armband av silver på höger vrist  som är flätat och ett halsband av samma slag. Han har långa kakishorts på sig. Han ser bra ut på ett sånt litet avslappnat och lite kaxigt sett. inte på ett don juan sett men ändå ganska snygg. som ni vet så är min kära kamera fortf på reperation och min mobil har ingen kamera så ni får helt enkelt visualisera fram en bild hur han ser ut=)han har ingen aning om att jag har tittat på honom och dessutom skrivit om honom. men det han inte vet skadar honom inte heller=)


går ofta till detta kaféet, antingen för frukost, brunch eller bara en kaffe. går ofta själv, tycker om att gå själv på kaféer för då kan jag supa in atmosfären till maximum och jag kan göra lite vad jag vill, rita, läsa en bok etc. 


mitt område(första arr) är värsta modeshowen oavsett dag. de ser otroligt chica ut på så enkelt sett att man bara vill ha både deras smala kropp och hela deras outfit. suck...det är inte helt lätt att bo i 1a arr, speciellt inte om man har en dålig käddag(hair day )=). sånt existerar inte för fransyskor. de ser alltid sådär perfeka ut ända till fingertopparna. deras skor är coola, deras jeans/byxor ser sådär härligt lösa och avslappnande ut, deras enkla t-shirt med en snygg skinn jacka och deras obligatoriska ursnygga skinnväska. det skulle inte vara tal om att de skulle ha en tygväska eller något som INTE är äkta skinn och en cool modell såklart. Mycket Louis Vuitton som gäller och Marc Jacobs. ALLA verkar ha antingen en LV väska eller en M J väska. skorna är antingen ballerinaskor eller escarpins(stilettos) eller coola sneakers. Även de lite äldre damerna har tuffa sneakers. det tycker jag är ascoolt. Att de inte låter åldern hindra dem från att ha en tuff klädstil. Och allting är väldigt minimalistiskt, allt från dderas skor till deras väska till deras sjal. inga blandningar av färger elelr halsband elelr så. det kan jag tycka e lite synd, att de inte vågar mer. italienare är duktiga på det. De är nog inte rädda för någonting. de alskar mönster av olika slag och färgkombinationer. det tycker jag om! färger=)


back soon again!


love love

h


Av Hanne Trägårdh - 10 oktober 2010 22:08

denna veckan har varit superb måste jag säga! e helt slut nu, men på ett skönt sett=) veckan har varit väldigt social och innehållsrik. har träffat många nya människor, nya vänner, gamla vänner.. i måndags gick jag o fikade med min väldigt goda vän anna och hennes pojkvän gustav som var på besök förra helgen(hon var visserligen mest här för att se sin pojkvän som bor här denna terminen men öndån=), vi gick till le pain quotidien på rue Montergueil som e en super charmig gata med massor av restauranger, kaféer, grönsaksaffärer osv. där satt vi i ett par timmar och sen så gick jag till rue de rosier i marais för att äta falafel med min nyfunna austraienska vän Lily och hennes vänner. det var en upplevelse! dels så e jag inte van vid att vara med en grupp av människor där alla har engelska som deras modersmål men det var samtidigt kul! och dels för att de e så himla trevliga! det var australiensare, irländare, en fransyska och så jag=) och inte för att jag brukar öta falafel särskilt ofta, tror knappt att jag har ätit det nån gång men  detta var iaf supergott! l´as de falafel sägs göra den godaste falafeln i Paris, men ja jag har inte direkt nån stor erfarenhet av falafel så jag kan inte direkt ha nån åsikt om det men gott var det iaf! sen var det la perle, också i marais. det e en bar som e av nån konstig anledning väldigt hypad i Paris . Många svenskar går dit, eller ska jag kanske säga svenskor=)så om du vill träffa svenskar så e det det rätta stället att gå till! men eg är det en väldigt enkel bar, men trevlig stämning om man bortser från vissa blickar man får ibland av fransmännen..(och då snackar jag inte om beundrande blickar utan mer titta ner på människorna som går förbi=)men annars e det trevligt och väldigt billligt där=) jag hade väldigt kul där tillsammans med Lily och hennes vänner.och sen när jag kom hem och kollade min email så hade jag dessutom fått ett mejl fr¨n en kvinna som jag tidigare under dan hade ringt ang ett internship och hon ville ha en intervju med mig på onsdan den veckan! det blev jag superglad över!i tisdags s tillbringade jag dagen med att hjälpa anna med att shoppa, väldigt tidskrävande men även väldigt kul eftersom det var med anna=)kan berätta att det blev ett obligatoriskt besök hos starbucks såklart=)


i onsdags gick jag då på intervjun som btw gick väldigt bra(peppar peppar, ska dessutom börja redan på tisdag, iiiiiih!) och sen efter det gick jag direkt till ett showroom som e riktigt till designers som e baserade i London.Brits In Paris hette det, jag hjälpte till hos en svensk designer som heter Fannie Schiavoni, en smyckesdesigner som gick på st martins i London och som rönte stora framgångar med sina accessoarer som hon hade tillverkat till sin final collection och som nu går väldigt bra för vad jag har förstått. hur som helst så var jag där fram till fredagen, alltså i 3 dagar. det var spännande och kul! show rommet bestod av 2 vån och olika rum där designarna hade sin egen lilla hörna där de visade sin kollektion vare sig det bestod av smycken, skor eller kläder. alla var helt otlrigt trevliga och snälla. jag hade aldrig träffat nån av dem förrut men de behandlade mig som en familjemedlem(kanske inte exakt som en familjemedlem men but you get the picture=). engelskmän e ju väldigt pratsamma och laidback av sig så stämningen var väldigt lättsam. och gud så duktiga dem e! det var en holländsk designer, michael van der ham som hade sin hörna precis bredvid fannies hörna, och hand kreationer var banne mig helt fantastiska! tyvärr så är ju min kamera sönder och därför under reperation så jag har inga bildbevis, skulle varit väldigt kul att ha men hur som helst så var dem helt otroligt coola, fantasifulla och enastående vackra! väldigt hanniga i sin design, väldigt vackra och coola tyger. i fredags kväll när jag gick därifrån var det faktiskt lite ledsamt att lämna stället för alla var så trevliga och avslappnade där. 


berättar snart om helgen!


kram!

Av Hanne Trägårdh - 6 oktober 2010 18:30

hade en jätte härlig helg! väldigt lugn men skön. middag med en vän chez moi i fredags kväll(en kinesiska som jag inte har sett sen i juni eftersom hon åkte tillbaka till peking for the summer. )väldigt kul o se henne! så åt vi frukost på le pain quotidien på lördagen och sen så tog jag det bara lugnt resten av dan. gick på en utställning på les art decoratifs(louvren) och såg en intressant utställning om 70-och 80- talets mode. väldigt intressant även om det sjävklart fanns kläder som jag aldrig skulle kunna ha på mig. på söndagen var det helt fantastiskt väder! stor sol, 25 grader varmt..hekt underbart var det! gick till ile st Louis och satte mig där precis vid vattnet med min bok, dagbok och musik och satt där och bara njöt. sen blev det ne promenad på huvudgatan på ön och där blev det lite glass(eller så kallat frozen yoghurt) där man kan välja vilken topping man vill ha. jag valde jordgubbar. väldigt gott var det kan jag berätta för er. sen blev det promenad sydost(fortf längs seine)och gick över floden och stod där ett tag och andades in den s.k "friska" liften(frisk för att vara parisisk luft=)) och njöt av solen. sen fortsatte jag och gå och på andra sidan finns det en slags gräsmatta i en lustig form(lite små kullar osv) som ligger precis vid vattnet. så där gick jag och tittade på folk och till slut hittade jag en söt liten kulle där jag satte mig och läste min en av mina favoritböcker( vattenmelonen av MARIAN KEYS). hon är väldigt humoristsk av sig på ett ironiskt sätt så det passar mig bra. handlar om en irländsk kvinna(29 år gammal) som bor i london och precis fött sitt första barn då hon får reda på av sin man att han vill skilja sig (samma dag som hon har fött lilla Kate också)och hon tvingas att flytta hem tillsina föräldrar som bor  dublin. så det hadlar om hennes sätt att övervinna alla stadier som händer en när man blir lämnad av sin älskade. skrivet på ett väldigt ironiskt sätt. väldigt rolig. har läst den en miljon gånger.

hur som helst så käkade jag middag i marais vid temple, rue de bretagne, med min kära kompis anna som kom till paris i lördags, visserligen mest för att hälsa på hennes pvän som är utbytesstudent här denna terminen, men hon ville såklart träffa mig också. hekt okej restaurang, jag och anna tog en ceasarsallad, den var helt ok, sällskapet var destu bättre=)där satt vi nog i över 3 h..sen promenerade vi hem till mig(tar väl ca 40 min skulle jag tro) och så¨visade jag gustav min lilla studio(på betoning på liten eftersom den endast är 14 kvadrat meter stor=) 

i måndags eftermiddag fikade jag med den på ett annat pain quotidien(rue montergueil denna gången) och sen på kvällen åt jag falafel på rue des rosiers, ett ställe som sägs göra paris godaste falafel, tillsammans med min nyfunna autsralienska vän, Lily, och hennes vänner(australiensare och irländare). väldigt trevligt sällskap får jag säga! efter middan gick vi alla till en väldigt populär bar, den också i marais, som heter La perle, extremt populär av modefolk och av svenskar. så om du bor i paris och vill lära känna/se svenskar så gå till La perle! jag förstår visserligen inte denna fascination av detta stället eftersom det bara är en enkel bar, men stämningen är helt okej och det är billigt där, ett glas vin kostar 2.50 euro...inte helt fel=)

ska förhoppningsvis träffa Liyl och hennes kompis som hon har på besöpk från London denna veckan. kanske gå ut och dansa eller nånting sånt. vi snackade om att åka till versailles till helgen. skulle vara kul att åka dit, har faktiskt aldrig varit där. bott här i 3 år och har aldrig varit i Versailles=) så nu är det nog dags att åka dit..


imorse gick jag på en intervju för ett litet företags om gör väskor. en asiatisk kvinna, vet ej vilket land hon kommer från men hon verkade väldigt trevlig och snäll. utstrålade väldigt mycket positiv energi. fick praktikplatsen vilket betyder att jag börjar på tisdag, 11.00-19.00 tisdag till lördag. ledig på söndagar och på måndagar=) hade ju eg hellre jobbat från måndag - fredag men men..det är bara för 3 månader8eller fram till jul hoppas jag). det fixar sig. det gör det alltid. 


idag hjälpte jag till hos ett showroom på rue Richelieu som heter Brits in Paris. ska vara där till och med fredag. hjälper en svensk designer som heter Fannie Schiavoni. smyckesdesigner. gör väldigt coola halsband med en rock n roll touch.  det var väldigt schysst stämning där, för alla pratade engelska.


kan tyvärr inte ta några foton och kunde inte heller göra det förra helgen för min kamera e tyvärr på reperation=( råkade tappa den för nåra helger sen då mina systrar var på besök. men förhoppningsvis e den klar nösta vecka någon gång. då kommer det att komma fler bildbevis=)


     visserligen bilder från i juni men you get the picture=)


love love love

h


Av Hanne Trägårdh - 2 oktober 2010 15:22

mina underbara systrar och en min systerdotter bianca kom på besök för 2 veckor sen. det blev mycket promenerande, parker, fikor, restaurangbesök, the usual=) vädret var väldigt härligt också8ja jag tycket visserligen att det kunde ha varit varmare, men mina systrar tyckte det var heeelt uuuunderbart väder men å andra sidan så kom de från kalla sverige så..=)


matdags=)

     i luxembourg trädgården      på väg till luxembourg trädgården   frukost på boulangeriet PAUL i st germain   mina snygga systrar   en väldigt god cappuccino      restaurangbesök vid etienne marcel   lek på hotellet      tuilerierna        sööööööööööt! jag tror jag dör=)

Av Hanne Trägårdh - 2 oktober 2010 14:58

hej på er alla!


har bestämt mig för att börja en ny och fräsch blogg, bara positiva saker. glöm alt det negativa som jag har skrivit om förrut, har rensat och rensat och rensat (mest mentalt sett;P)  och bestämt nmig för att det e dags för positivitet denna hösten! känner mig mycket bättre oxkså, inom allt. inom vänner biten,. killar biten, bo i paris...ja i princip allt känns mycket bättre=)åkte till bryssel en long w end i slutet av aug för att hälsa på en god vän och kom tillbaka med helt otroligt mycket kärlek inom mig så det var helt sinnessjukt.


kom tillbaks till paris för typ en och en halv månad sen och mest bara umgåtts med mina underbara underbara vänner, nya som gamla. umgås mycket med svenskar, men även, fransmän/fransnsyskor, belger, kineser...un peu de tout=)


började på mitt internship för en månad sen, hos en fotograf, skulle vara en av hennes deco assistenter, men det funkade inte riktigt av olika skäl, så jag hade min sista dag för en vecka sen och letar nu efter ett nyy internship. känner mig väldigt positiv inför detta! har gått på en intervju och ska förhoppnigsvis gå på 2 till nästa vecka...


här kommer en bildkavad från min tid i paris sen jag kom tillbaka.

hemma hos mig:

   utsikt från min studio      i montmartre, pigalle för att vara exakt, jag tyckte om de som stod på väggen" love is the answer" väldigt inspirerande tycker jag=)

   detta  e på ett väldigt sött ställe även det i montmartre, vid abbesse  detta nedanför är vid laumiere(parken buttes chaumont, i 19 arr där fotografen bor och jobbar) där jag betsämde mig för att ta en espresso när jag fick en ledig dag..   bar vid place de clichy i 9e arr        jag och min kära vän marion(den andra assistenten)i metron   jag och en belgisk tjej, charlotte på le pain quotidien och äter brunch   svensk tjej, louise och en fransyska so heter Anne, vi alla gick på ESMOD förra året   bar vid place de clichy   detta är min goda vän sara, också hon svensk, går på en annan mode skola som heter chambre syndicale      indisk restaurang vid place de clichy   vacker ros på fotografens balkong   jag och marion i metron på uppdrag   jag vid le pain quotidien på mitt torg   moi chez moi en väldigt het dag  

Ovido - Quiz & Flashcards